Opera Astarte

Följ gärna Opera Astarte på Facebook och bal_operaastarte på Instagram.

Opera Astarte har under våren 2022 framfört kammaroperan Bål. 


Efter ett lyckat uruppförande under april och maj siktar ensemblen på gästspel framöver. Du kan ta del av trailern från Söderledskyrkan här till vänster. På Teaterverket Svea förändrades scenografin med stämningsfulla projektioner. 


Kommentarer från publiken:

"En fantastisk helhetsupplevelse!" - Emeli Jeremias

"Djupt imponerad över vad ni skapat tillsammans, sångare och musiker! Musiken är oerhört vacker!" - Anna Eklund Tarrantino
"En alldeles speciell och magisk stämning från första till sista ton" - Charlotta Carlsson

"Spännande, välljudande instrumentsättning och välljudande klanger i stämsången" - Kent Knutsson
"Angelägen. Sevärd. Hörvärd." - Åsa Kling

"Tack för en fantastisk föreställning, suggestiv och poetisk i samklang" - Eva Ekdahl



Helena Martinsson kompositör, librettist, sångare och producent
Allt tar sin början januari 2018 när min sångkomposition av Karin Boyes dikt Javisst gör det ont framförs i samband med "Vi sjunger ut"-uppropets konsert i Eric Ericson-hallen, Stockholm. Det utvecklades till en sångcykel som också fått lägga den musikaliska grunden för operakompositionen Bål, där dikten med samma namn tonsatts och fått ge namn till operan i en akt.

Karin Boyes dikter inspirerade mig till att börja läsa om hennes liv och födde idén om att skapa ett libretto - som nästan uteslutande utgörs av ett urval av hennes egna dikter - och som samtidigt beskriver hennes liv och relationer, hennes själsvåndor kopplat till den homosexuella läggning hon levde ut under en tid då homosexualitet var förbjudet och klassat som en sjukdom. I centrum finns relationen till de två kärlekarna i hennes liv - Margot och Anita. Ett triangeldrama i slutskedet av det liv hon själv avslutar.  

Helena är utbildad på KMH och Operastudio 67 och har varit verksam på Folkoperan, Norrlandsoperan, Södertäljeoperan, Läckö slott och flera fria operagrupper. Foto Pär Fridberg.


Paulina Pfeiffer gestaltar Karin Boye. Paulina är utbildad på Operahögskolan i Stockholm och debuterade i Paris i rollen som Adalgisa i operan Norma, en roll hon sedan också sjöng på Kungliga Operan. Där har hon också gestaltat Mimi i La Bohéme och Judit i Riddar Blåskäggs borg. Hon har mottagit flera stora priser och stipendier, såsom Bernadotte Art Award, Svenska Wagnersällskapets stipendium, Birgit Nilsson-stipendiet och Jenny Lind-stipendiet. 

Foto: Studio Avant.


Hedvig Hasselström är operasångerska och kyrkomusiker i Söderledskyrkan. Hedda är utbildad på Operahögskolan och KMH och har bl a gestaltat roller som Emilia i operan Otello på Norrlandsoperan och Carmen (i utdrag) på Operahögskolan och är en ofta anlitad konsertsångerska. Bland flera stipendier har hon mottagit Svenska Wagner-sällskapets Bayreuth-stipendium.

Enligt Boyes vän Kajsa Höglund, som tidvis delade lägenhet med henne i Berlin, var Karin Boye Margots första fysiska kärleksrelation. Hon skulle dessutom ha varit den första att älska Karin Boye för hennes egen skull och inte för att hon var en känd författare. 
Foto: Isabelle Björklund


Regi

Helena Röhr är frilansande regissör som även ofta regisserar uppsättningar på stora scener, såsom Norrlandsoperan, Malmö Stadsteater och Norrbottensteatern. Hon är också konstnärlig ledare för den fria operagruppen Freebird och har varit verksam som regissör och dramatiker i opera- och teatersammanhang sedan 2001. Under 2021 har hon regisserat föreställningar med musikerna och artisterna Emil Jensen och Jennie Abrahamsson samt V/S en komisk opera i tre ronder på Norrlandsoperan.
Helena kommer att ta hand om regin även hos oss!


Scenografi, kostym och rekvisita

Anne Hellandsjö är aktiv som scenograf, kostymör, projektledare, kommunikatör och producent, bla på 4:e teatern i Västerås och på Ö2 Scenkonst, Stockholm. 

Anne har även arbetat som kommunikatör för Teater Tribunalen och gjort scenografi och kostym till Turteatern och scenografi för länsteatern i Örebro samt scenografi, kostym och rekvisita för Karlsson på Taket på Kungliga Operan, bland mycket annat.
Hos oss tar hon hand om scenografi, kostym och rekvisita, som ska göras möjlig att ta med på turné.


Övriga medverkande:

Ljus: Kevin Wyn-Jones
Sånginstudering: Henrik Löwenmark, Jacob Pix Moscowicz
Musiker: Madeleine Johansson, flöjter, Johan Söderlund, klarinetter, Andreas Forsman, viola, Magdalena Meitzner, vibrafon/slagverk
Musikalisk ledning: Dan Tillberg